کشاورزی در زمستان

کشاورزی در زمستان

 

کشت محصولات کشاورزی از جمله سبزیجات تنها محدود به فصل تابستان نمی‌شوند و می‌توان محصولات و سبزیجاتی را برای کشت در فصل زمستان انتخاب نمود.لازم به ذکر است که این کحصولات مخصوص مناطق سردسیر می باشند.

کدام محصولات برای کشت در فصل سرما مناسب هستند؟

دقت نمایید محصولاتی که در این بخش معرفی می‌شوند در صورتی که در فصل سرما به کاشت آنها می‌پردازید حتما قبل از یخبندان و :سرمای شدید باید به کاشت اقدام شود در غیر این صورت علنا محصولی نخواهید داشت. تعدادی از این محصولات عبارتند از

1) سیب زمینی

 

یکی از محصولاتی که همواره در غذاهای ایرانی‌ها و بیشتر کشورها یافت می‌شود، سیب زمینی است. این محصول باید هر سال کاشته شود و در همان سال به بار می‌نشیند. نکته‌ی مهمی که در کاشت آن باید رعایت شود، این است که از سیب زمینی طبیعی و یا اصطلاحا  ارگانیک و بدون کود شیمیایی برای کاشت استفاده نمایید تا محصولات مناسبی داشته باشید. سیب زمینی‌های تهیه شده را به چندین تکه تقسیم کنید و در عمق 20 الی 30 سانتی متری از خاک و به این صورت که بخش بدون پوست آن به سمت بالا باشد، بکارید.

2) سیر و پیاز

سیر و پیاز محصولاتی مناسبی در فصل زمستان هستند. برای کاشت این محصولات 2 راه وجود دارد. هم می‌توانید بذر بکارید و هم می‌توانید از پیازچه‌ی آنها استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید قبل از بهار محصول خود را برداشت نمایید پیازچه‌ی این محصولات را بکارید. نکته‌ی مهم این است که پس از کاشت پیازچه‌ها روی آن را به خوبی با خاک غنی بپوشانید.

3) هویچ

هویج یکی از سبزیجات پر کاربرد است که می‌توان در فصل پاییز و زمستان نیز به کاشت آن پرداخت. انواع هویج از نظر رنگ عبارتند از: قرمز، بنفش، نارنجی و زرد. و از نظر ظاهری می‌توان در 3 شکل: مخروطی و استوانه‌ای و توپ گلفی آنها را مشاهده نمود. برخی از هویج‌ها سریعا رشد می‌کنند و برخی دیگر مدت زمان بیشتری برای رشد احتیاج دارند که به آنها به ترتیب زودرس و دیررس می‌گویند.

در صورتی که در منطقه گرم زندگی می‌کنید در فصل پاییز و زمستان بکارید و در فصل بهار (فصل مناسب هویچ زودرس) برداشت  نمایید.

(فصل مناسب هویج دیر رس) در صورتیکه در منطقه سردسیر زندگی می‌کنید  در فصل بهار کاشته و در فصل پاییز و زمستان برداشت نمایید.

4) کاهو

کاهو یکی از سبزیجاتی که در فصل سرما تحمل بالایی دارد. در کاشت این محصول باید دقت کنید که حتما از خاک غنی(شنی مخلوط با رس) استفاده نمایید تا بتوانید محصولی پر بار داشته باشید. مورد دیگری که باید رعایت شود این است که اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان آن ملایم است بهتر است در فصل پاییز و اگر در منطقه‌ای با زمستان سرد زندگی می‌کنید بهتر است در فصل بهار به کاشت این محصول بپردازید. در اصل این گیاه به آب و هوای معتدل مایل به سرما نیاز دارد.

5) تره فرنگی

تره فرنگی یکی از سبزیجات مقاوم به سرما بوده و می‌توان در فصل زمستان نیز آن را کاشت ولی در اصل بهترین زمان کاشت آن فصل بهار است. در کاشت تره فرنگی  2 نکته را حتما رعایت نمایید: 1- نور کافی به آن بتابد. 2- به موقع و به اندازه کافی آب داده شود..
در صورتی که خاک آن سرشار از مواد غنی باشد و رطوبت خاک حفظ شود یک محصول پربار خواهید داشت.

سخن پایانی

زمستان فرصتی مناسب برای کشت محصولات مقاوم به سرما است. در واقع سرما مانعی برای کشت محصولات نخواهد بود. علاوه بر محصولات معرفی شده در این مقاله محصولات دیگری از جمله: کلم بروکلی، کلم قمری، کلم پیچ، نخود فرنگی، لوبیا سبز، چغندرلبویی، تربچه و … نیز محصولات مناسبی برای کشت در فصل زمستان می‌باشند..

 

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
fa_IRPersian
en_USEnglish fa_IRPersian