کرونا ویروس و کشاورزی 1

کرونا و کشاورزی

شيوع ویروس کرونا یكی از جهان شمول ترین پدیده های تاریخ بشر است که ابعاد آن تمامی افراد کره زمين را تحت تأثير قرار داده است. در شرایط شيوع ویروس کرونا بخش کشاورزی آسيب کمتری را نسبت به بخشهای صنعت و خدمات تجربه می کند. بخش کشاورزی می تواند عامل اصلی رشد مثبت اقتصاد ملی با بهره گيری بهينه از کليه ظرفيتهای نرم افزاری و سخت افزاری و لحاظ کردن الزامات توليد پایدار باشد.

ضمن اینکه زنجيره تأمين محصولات کشاورزی شامل یک شبكه پيچيده از ارتباطات متقابل بين عواملی مانند نهاده ها، توليدکنندگان، حمل و نقل، صنایع تبدیلی، تجارت و غيره است. شوک ناشی از ویروس کرونا، در انتهای زنجيره که شامل مصرف و تجارت است آثار بيشتری می گذارد و احتمالاً اثر قابل توجهی بر ابتدای زنجيره شامل توليد و حتی توزیع این محصولات نداشته باشد.

تاثیرات کرونا ویرس

کرونا ویروس و تاثیرات آن بر بخش کشاورزی:

1 . جهان در حال حاضر در جدی ترین بحران اقتصادی جهانی در این قرن و شاید بدترین بحران از جنگ جهانی دوم قرار دارد. این برای اقتصادها به چه معناست؟ این بدان معنی است که ارزها کاهش می یابند ، و مفهوم ارزش تا حد زیادی اصلاح می شود.

2 . تأثیر منفی بحران در بخش کشاورزی کمتر از تأثیر بر سایر بخشهای اقتصاد جهان خواهد بود ، زیرا نیاز به غذا همچنان ادامه خواهد داشت. با این حال ، در بخش کشاورزی نمی توان بدون عواقب جدی و حتی غم انگیز برای بخشهای خاص و برای کشورهای خاص انجام داد. علی رغم رشد شدید تقاضا برای راه حل های فناوری اطلاعات برای افراد از راه دور ، حتی صنعت فناوری اطلاعات نیز به طور قابل توجهی آسیب خواهد دید. بنابراین ، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اکنون ایده خوبی است.

 

3-  اکثریت قریب به اتفاق مردم و شرکت ها در جهان فقیرتر می شوند. کشورهایی که قبلاً از صادرات نفت ، گاز و سایر هیدروکربنهای فسیلی درآمد کسب می کردند (به دلیل کاهش شدید قیمت هیدروکربن ها) و همچنین کشورهایی که دارای صنعت پیشرفته بوده و یا مواد اولیه خام صنعتی صادر می کنند ، صادق است. بنابراین ، ممکن است تقاضا برای غذاهای گران قیمت و غیرضروری که می توانند به راحتی در مصرف جایگزین شوند ، کاهش یابد ، در حالی که تقاضا برای محصولات غذایی اساسی و غیر قابل تعویض حتی ممکن است افزایش یابد .

4 . بازار جهانی به دلیل بسته شدن مرزها و محدودیت های تجارت مواد غذایی ، جهانی نیست . در حال حاضر شرایطی امکان پذیر است که در یک کشور قیمت یک نوع خاص از مواد غذایی استراتژیک سر به فلک بکشد و بسیاری از ساکنان توانایی تهیه آن را ندارند ، در حالی که در کشور دیگر این محصول با قیمت معامله ای فروخته می شود که برای کشاورز زیان آور نیست ، زیرا این کشور صادرات این محصول استراتژیک را محدود می کند. در دراز مدت ، همه ضرر می کنند – کشاورزان تولید محصولی را که بی سود می شود متوقف می کنند و بحران قیمت ، بحران کل جهان را به خود اختصاص می دهد.

5 . سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ، با وجود بحران ، حتی ممکن است رشد کند ، زیرا وضعیت در سایر بخش ها بدتر خواهد شد. اما اولویت با صنایعی است که حداکثر سطح مکانیزه را داشته باشند.

6 . تلفات غذایی هنگام توزیع ( تلفات غذایی ) به شدت افزایش می یابد ، زیرا:

  • در حال حاضر ، به دلیل اقدامات قرنطینه ، مردم کمتر خرید می کنند ، اما غذای بیشتری می خرند. بر این اساس ، آنها در حال حاضر با مصرف کننده رو به زوال می روند.
  • تخطی از زنجیره های تأمین منجر به توقف بیش از حد کشتی ها برای هفته ها می شود که اغلب منجر به فساد جزئی یا حتی کامل غذای حمل شده می شود. مشکلات مشابه در مورد حمل و نقل جاده ای و سایر روش های حمل و نقل بوجود می آیند.
  • کشاورزان در تضمین کل چرخه تولید و همچنین بازرگانان و پردازنده ها با مشکلات مالی روبرو می شوند که این امر می تواند منجر به وخامت کیفیت و افزایش تلفات و همچنین کاهش بهره وری شود.
  • تعداد محدودیت های تجاری جدید افزایش می یابد / به نظر می رسد ، شوک های جدی محلی و اختلاف قیمت ممکن است ، یعنی شکر یا ذرت ممکن است در کشور وارد کننده بسیار گران و در کشور صادر کننده بسیار ارزان باشد.

 

8-  در عین حال ، تقاضا برای محصولات غذایی مانند گندم غذایی ، برنج ، غلات و غیره می تواند رشد قابل توجهی داشته باشد ، زیرا آنها محصولات اساسی و ارزان قیمت استراتژیک هستند که افراد در شرایط بحرانی شروع به مصرف می کنند.

9 . صنعت روغن نباتی نیز ممکن است از هم جدا شود – روغن های ارزان تر یک مزیت قطعی دارند . با این حال ، به طور کلی ، کمتر از دیگران آسیب خواهد دید ، زیرا روغن نباتی یک محصول اساسی و استراتژیک ضروری است. یک منفی خاص برای تولیدکنندگان و پردازنده ها فقط از نظر کاهش احتمالی تقاضای کنجاله پروتئین در صورت کاهش تقاضا در دامداری امکان پذیر است. با این وجود ، مزیت بزرگ صنایع غلات و دانه های روغنی عدم وجود مشکلات نیروی کار است – به هر حال ، تقریباً تمام تولیدات مکانیزه است.

10 . محصولات غذایی فرآوری شده نیز بعید است که رنج زیادی بکشند ، اگرچه احتمال دارد اقدامات محافظت محلی در کشورهای جداگانه صورت گیرد. همچنین ممکن است تحت تأثیر کاهش ارزش ارز کشورهای واردکننده در رابطه با ارزهای کلیدی قرار بگیرند. با این حال ، احتمالاً تحت تأثیر افت بخش رستوران و تجارت گردشگران ، تحت تأثیر قرار خواهند گرفت ، زیرا طبخ چنین کالاهایی در خانه آسان تر است.

11 . صنایع لبنی نیز می تواند متحمل خسارات شود ، به ویژه بخشهایی که بر تولید پنیرهای گران قیمت و سایر محصولات با ارزش افزوده بالا متمرکز شده اند. این احتمال وجود دارد که قیمت پروتئین و چربی شیر دوباره همگرا شود.

12 . صنعت میوه و سبزی کاملاً ناهموار توسعه خواهد یافت – بعضی از بخشها ممکن است به شدت رشد کنند ، در حالی که برخی دیگر عملاً از بین می روند.

13 . خیلی تغییر زیادی و لجستیک جهانی، تجارت و تولید مواد غذایی از FMCG (آماده برای استفاده و مارک و بسته بندی شده). تقاضا برای غذا برای رستوران ها ، هتل ها و صنعت خدمات غذایی به شدت کاهش می یابد . کشورهایی که گردشگری تقاضای قابل توجهی دارند ، حجم واردات مواد اولیه و محصولات نهایی را به شدت کاهش می دهد. بر این اساس ، جریان تجارت نیز تغییر خواهد کرد.

 

به طور خلاصه یک نتیجه متوسط ​​متوسط ​​، در این شرایط ، این مزیت برای کشورهایی خواهد بود که همه چیز لازم را برای تهیه کامل غذا از طریق جمعیت خود تولید می کنند.

علاوه بر این ، اوکراین نسبتاً اخیراً (در دهه 90 قرن گذشته) از طریق پردازش انبوه توطئه های خانگی توسط مردم و تولید هر آنچه که به تنهایی لازم بود ، تجربه ای بی نظیر در تأمین امنیت غذایی کسب کرد.

 

 

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
fa_IRPersian
en_USEnglish fa_IRPersian