نقش دلالان در افزایش نرخ کرایه واگن‌های صادراتی

در سی و دومین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، مشکلات اتحادیه صادرکنندگان استان در حوزه صادراتی و افزایش هزینه‌های حمل و نقل ریلی بررسی شد.

در این جلسه کاظم شیردل، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان گفت:

موضوع تامین واگن برای صادرات چند سالی است که از مشکلات ما به شمار میرود؛ ما در گذشته در زمینه ورود واگنهای امدادی مشکل داشتیم و بر همین اساس، بخشی از ترانزیت را از دست دادیم. هم اکنون در مرز ایران و ترکمنستان دلالان و واسطه هایی هستند که موجب افزایش قیمت واگن‌های کرایه‌ای شده‌اند و نرخ را از 200دلار به 1000 دلار رسانده اند؛ این در حالی است که ما به عنوان بخش خصوصی آمادگی این را داریم که در کنار راه آهن قرار گیریم تا واگن را با 250 دلار به مشهد برسانیم.

دلالان قیمت واگن را در مرز از 200 دلار به 500 دلار در مرز ترکمنستان رسانده اند و این طرف مرز در ایران، دلالان دیگری هستند که بر قیمت می افزایند و کرایه واگن را حتی گاهاً به 1200 دلار میرسانند. این افزایش نرخ ها ناشی از مدیریت نامطلوب است و ما مجبوریم با نرخ بالایی واگن را در اختیار بگیریم زیرا به کشور مقابل برای صادرات کالا تعهد داریم.

یکی دیگر از علل گرانی واگن توقف‌ و خواب واگن‌هاست؛ در حالی که اگر صادرکننده بداند چه روزی واگن به او تعلق میگیرد، بر همان اساس برنامه ریزی میکند تا از خواب واگن و افزایش کرایه ها جلوگیری نماید.

با این روال، به مرور زمان همان طور که ترانزیت را از دست دادیم، صادرات را هم از دست میدهیم. با این افزایش قیمت تمام شده صادرات دیگر نمی توانیم با کشورهایی چون ترکیه و چین و امارات رقابت کنیم. مشکل ما مشکلی ملی است و بخشنامه ها از مرکز صادر میشود و راه آهن براساس آن عمل میکند هم اکنون حدود 150 شرکت واگن‌ها را وارد میکنند و با دپوی واگن هم مواجه شده ایم؛ با این وجود، قیمت ها بالا رفته است.

تقاضای ما این است که حمایت لازم صورت گیرد و یک شرکت را برای ورود واگن و کاهش قیمت تمام شده واگن معرفی کنیم تا این وضعیت بهبود یابد.این شرکت قرار است مشخص باشد تا از سوی دولت حمایت شود. برای راه آهن هم بهتر است که به جای اینکه با 150 شرکت مراوده داشته باشد، تنها با یک شرکت در این زمینه ارتباط داشته باشد. اگر راه آهن ایران کمک کند تا با راه آهن ترکمنستان ارتباط بگیریم و میزان واگن مورد نیاز ماهانه استان را اعلام کنیم، تا به همان میزان واگن به نرخ 200 دلار ترکمنستان دریافت شود، از هزینه‌های سربار و اضافی ناشی از فعالیت دلالان و خواب واگن‌ها جلوگیری می‌شود.

پیشنهاد ما این است که به جای جریمه واگنهای خوابیده، شرکتهایی که با مدت زمان کمی انتقال کالا را انجام میدهند و از خواب واگن جلوگیری میکنند، تشویق شوند. هیچ صادرکننده ای راضی به این نیست که برای حتی یک روز بارش را در کشور خود نگه دارند.

 

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
fa_IRPersian
en_USEnglish fa_IRPersian