ایران سیزدهیمن تولید کننده سیب زمینی دنیا ( کشاورز سرگردان و برزخ صادرات )

ایران سیزدهمین تولید کننده سیب زمینی دنیا است. سیب زمینی بعد از گندم، برنج و ذرت، بیشترین سهم را در میزان تولید محصولات غذایی دارد. متوسط سرانه سیبزمینی در ایران، بیش از 50 کیلوگرم در سال است و مصرف آن روز به روز در حال افزایش است. بررسیها نشان میدهد، درسه دهه گذشته، میزان سطح زیرکشت و به تبع آن میزان تولید سیب زمینی در ایران، عمدتا به شرایط آب و هوایی که کمتر قابل مدیریت میباشد وابسته است. به همین دلیل روند تولید با نوسان همراه بوده است. ضایعات 20- 25 درصدی این محصول از معضلات تولید آن در کشور میباشد. استانهای عمده تولید کننده سیب زمینی در ایران شهرهای همدان، اردبیل، اصفهان، کردستان و آذربایجان شرقی، می باشند که تولید در این استانها تماما تحت کشت آبی میباشد.

 

اما حال و روز کشاورزانی که با هزار امید بذرهای سیب زمینی را در دل خاک می پاشند زیاد خوب نیست؛  هر طور حساب می کنند محصول امسالشان نه تنها سودی نداشته بلکه زیان ده هم می باشد.

 

مهمترین قسمت تولید محصولات کشاورزی پیدا کردن و رصد بازار فروش می باشد. اما بازار فروش بر چه اساسی انتخاب می شود؟ استرا تژی و دلیل کاشت محصولات چه می باشد؟ هزینه تمام شده برا هر محصول چگونه حساب می شود؟ در بازار کشور های همسایه چه خبر است؟

 

بر اساس گزارشات تحلیل بازار سیب زمینی در کشور های شمال ایران بدین صورت است:

 

در حال حاضر در ازبکستان ، قیمت سیب زمینی پس از چند هفته کاهش ، مجدداً افزایش یافت. به دلیل وقفه در عرضه سیب زمینی از روسیه ، قیمت ها دوباره به 0.29 تا 0.38 دلار در هر کیلوگرم رسیدند.

 

در روسیه ، کشاورزان مجبور شدند در مقابل افزایش فروش محصولات با کیفیت پایین و نامرغوب ، تا حدی قیمت سیب زمینی را کاهش دهند . در پایان هفته ، دامنه قیمت کلی در بازار روسیه در حال حاضر 0.20 تا 0.26 دلار در هر کیلوگرم بود ، در حالی که قیمت محصولات غیر استاندارد حداقل  به 0.13 دلار در کیلوگرم رسید.

 

در گرجستان ، سیب زمینی با قیمت 0.15 تا 0.26 دلار در هر کیلوگرم عرضه می شد ، در حالی که دامنه تولید در مولدوی  0.17 تا 0.23 دلار در هر کیلوگرم بود.

 

در بلاروس ، به دلیل تضعیف پول ملی ، متوسط ​​قیمت دلار آمریکا به 0.19 دلار در هر کیلوگرم کاهش یافت.

 

در تاجیکستان ، برخلاف ازبکستان ، فروشندگان از تجدید نظر در قیمت ها خودداری کردند و همچنان آنها را در محدوده 0.26 تا 0.28 دلار در هر کیلوگرم کیلوگرم ثابت کردند.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
fa_IRPersian
en_USEnglish fa_IRPersian