تقویت اقتصاد کشاورزی، در گرو ارتباط بخش خصوصی و دانشگاهی است

 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی محمد شریعتی مقدم»، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق مشهد در این مراسم اظهار کرد: رویداد ملی «فبین فود»، یک سرفصل به‌جامانده از همکاری بخش خصوصی و بخش دانشگاهی کشور در حوزه کشاورزی است. در کشور ما بسیاری از محصولات و بخش‌ها به خصوص بخش کشاورزی دارای مزیت رقابتی بوده و دیر زمانی نمی‌گذرد که خراسان رضوی نیز قطب اصلی صنایع غذایی شناخته شده است؛ اما آنطور که باید به سمت اقتصادی شدن کشاورزی نرفته‌ایم. اگر به دنبال توسعه کشاورزی و تبدیل آن به کشاورزی اقتصادی (بیزینسی) باشیم، باید به ارتباط و همکاری‌ بخش خصوصی و دانشگاهی توجه نماییم.

وی با اشاره به زعفران به عنوان محصول استراتژیک کشور گفت: توجه به بحث علمی در حوزه زعفران موجب شد تا تغییر و تحولات به وجود آمده، باعث رشد در این حوزه شود و میزان صادرات این محصول از دهه 70 تا 80 با رشد بسیار چشمگیر و چندین برابری همراه باشد. این رشد صادارت مرهون کار علمی و همکاری بین دانشگاه و بخش خصوصی بود.

شریعتی مقدم خاطر نشان کرد: در کشورهایی که دارای شرایط اقلیمی مشابه ایران هستند، اگر به دنبال توسعه کشاورزی باشیم، باید به سمت کشاورزی اقتصادی (بیزینسی) برویم. امروز کشاورزی ما تا حد زیادی معیشتی است و لازم است به سوی اقتصادی شدن آن گام برداریم. این امر همراهی و هم افزایی بخش خصوصی و بخش علمی و دانشگاهی کشور را می‌طلبد.

وی با اشاره به هم‌رسانی نیازها و ایده‌های فناورانه در رویداد «فبین فود» عنوان کرد: این مدل بر مبنای نیازها و ایده‌های فناورانه برای محصولات کشاورزی مناطق مختلف و بر اساس نیازهایی است که صنایع پیش از هر بخشی به آن پی می‌برند.

تلاش برای ایجاد پلتفرمی به منظور آسان‌سازی تحقیق و توسعه در کشور

در ادامه، «شقایق حق جوی جوانمرد»، رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: برای آسان سازی تحقیق و توسعه در کشور در پی ایجاد پلتفرمی جدید هستیم. یکی از راه حل‌های تست شده در دنیا، مراکز نمونه‌سازی و قطعه‌سازی سریع Rapid Prototyping است که میزان ریسک را کاهش می‌دهد. زیرساخت‌های موجود در جهاد دانشگاهی، روحیه جهادی این نهاد، افراد متخصص و… باعث شد که جهاد دانشگاهی مشهد را پایلوت این مدل قرار بدهیم. ما به دنبال اخذ چند تجربه موفق از این رویداد هستیم.

تلاش جهاد دانشگاهی برای گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در استان

«حسین امینی مشهدی»، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با اشاره به فعالیت‌های این سازمان اظهار کرد: تلاش ما بر این است که  فعالیت‌های حوزه تحقیق و توسعه استان را گسترش دهیم و به امین صنایع استان در این زمینه تبدیل شویم. این موضع با شبکه‌سازی و عملکرد تخصصی به دست آمده و برگزاری پیش رویداد فبین فود نیز به همین منظور است.

وی افزود: رشد در سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بر اساس دو پارامتر یعنی رشد مبتنی بر سرمایه‌گذاری و تحقق بهره‌وری رخ می‌دهد. تحقق بهره‌وری بر اساس دو عامل حاصل می‌گردد که عامل نخست، نفوذ فناوری و نوآوری و عامل دوم، نظام تدبیر صحیح است. در بخش خصوصی به دلیل ماهیت فعالیت این بخش، نفوذ فناوری و نوآوری و نظام تدبیر درست در کنار هم دارای اهمیت است.

شروط اختصاص اعتبار مالیاتی برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی

در ادامه «مهدی کرامتی»، سرپرست دبیرخانه شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان معاونت ‌علمی، فناوری ‌و ‌اقتصاد‌ دانش‌بنیان ‌ریاست ‌جمهوری اظهار کرد: یکی از عوامل موثر بر توسعه اقتصاد دانش بنیان، اعتبار مالیاتی است؛ ابزاری که به صنعت به عنوان مشارکت کنندگان انگیزه مشارکت را می‌دهد.

وی درباره اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بیان کرد: قانون عنوان می‌کند معادل هزینه انجام شده برای فعالیت تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌های متقاضی اعطا می‌شود و معادل آن مالیات قطعی شده سال انجام آن فعالیت یا سال‌های بعد، کسر می‌شود. برای این موضوع باید یک پروژه تحقیق و توسعه تعریف کرد تا هزینه‌هایی مانند هزینه اجاره، تخصصی کردن فضا، قطعات و مواد و… در چهارچوب پروژه پذیرفته شود.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
fa_IRPersian
en_USEnglish fa_IRPersian